Werkwijze

Intakegesprek

Voor het intakegesprek ontvang je van mij een intakeformulier. Hierop vul je o.a. je persoonsgegevens in en de reden waarom je door mij begeleid wilt worden. Tijdens het intakegesprek probeer ik een zo goed mogelijk beeld van jouw situatie te krijgen. Ook wordt je gemeten (lengte, gewicht, tailleomvang, lichaamsvetpercentage, visceraal vet en spiermassa) en bereken ik je BMI (Body Mass Index).
Een belangrijk onderdeel van het intakegesprek is het doel dat je wilt bereiken. Wil je graag afvallen of juist aankomen? Binnen welke tijd en is dit haalbaar? Ben je voldoende gemotiveerd? Ik help je met het formuleren van een realistisch doel en de eerste haalbare stappen die je kunt maken. Elk gesprek zullen we het doel erbij pakken en het zo nodig aanpassen.
Tot slot vraag ik je om een aantal dagen een voedingsdagboek bij te houden. Dit geeft mij veel inzicht in je huidige voedingspatroon en ik gebruik ik het voor mijn advies.
Het intakegesprek duurt 90 minuten.

7
 

Adviesgesprek

Nadat ik je ingevulde voedingsdagboek heb ontvangen, ga ik je voeding analyseren. Onder andere bekijk ik of je voldoende koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels en vocht binnenkrijgt. Ook vergelijk ik de inname van energie (kcal) met wat jouw lichaam nodig heeft. Tijdens het adviesgesprek deel ik de analyse met jou en heb ik een op maat gemaakt voedingsadvies voor je. Ik laat ook zien hoe je kunt variëren in je dagmenu.

Het adviesgesprek duurt 60 minuten.

7
 

Vervolggesprek

Tijdens een vervolggesprek wordt je gewogen en bespreken we de voortgang. Op jouw verzoek kunnen we ook  een onderwerp kiezen en dat bespreken. Bijvoorbeeld: etiketten lezen, een supermarktbezoek plannen, emotie-eten, beweging. Een vervolggesprek duurt 30 tot 40 minuten. Een vervolggesprek kan ook een wandeling zijn. Tijdens de wandeling geef ik je advies en coach ik je.

De tijdsperiode tussen gesprekken is meestal twee weken. Later in het traject kan de tijd tussen de gesprekken wat langer zijn.

7
 

Meten & Wegen (‘stok achter de deur’)

Als mijn begeleiding is afgerond en je doel is bereikt, kan het heel prettig zijn om met enige regelmaat bij me terug te komen. Dit als een soort ‘stok achter de deur’. Je kiest zelf wat de inhoud is van deze korte afspraken, bijv. alleen wegen of een kort gesprek. Dit gesprek duurt 15 minuten.

In plaats van afspreken in mijn praktijk, kun je er ook voor kiezen om een wandelafspraak te maken van 30 minuten. Tijdens deze wandeling coach en adviseer ik je.

PuurGezond!

Slank in 8 stappen
Als gewichtsconsulent ben ik aangesloten bij PuurGezond. PuurGezond staat voor het eten van pure, onbewerkte producten. Pure producten zijn bijvoorbeeld groenten, fruit, volle graanproducten, zuivel, noten en zaden, eieren, vlees en vis. Pure, onbewerkte producten leveren meestal meer vitamines, mineralen, vezels en andere voedingsstoffen dan bewerkte en geraffineerde producten. De richtlijnen van PuurGezond zijn gebaseerd op wetenschappelijke gronden zoals de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van vitamines, mineralen en vezels.

‘PuurGezond! Slank in 8 stappen’ laat zien dat je soepel kunt omschakelen naar een natuurlijk eetpatroon dat puur gezond is. In het 8-wekenplan verander je stap voor stap je eetgewoonten. Binnen 8 weken eet je gezonder, lekkerder en puurder, terwijl het je nauwelijks meer tijd kost. Je winst: minder gewicht, meer energie en meer plezier in eten.

Kies je voor het PuurGezond pakket, dan krijg je het boek ‘PuurGezond! Slank in 8 stappen’, van Karine Hoenderdos bij aanvang van de begeleiding. Tijdens het adviesgesprek ontvang je een voedingsadvies op basis van de PuurGezond richtlijnen. Daarna bespreken we elke keer een ‘stap’ uit het boek en ontvang je per stap ook een informatiekaartje als geheugensteun.

Je bepaalt zelf hoeveel tijd er tussen de afspraken zit. Het kan elke week zijn of om de 2 weken. Het volledige traject duurt dus 2 tot 4 maanden.

Gedurende het traject houden we je gewicht, vetpercentage e.d. bij om de resultaten te kunnen meten.

Voedingsadvies (2 consulten)

Heb je geen behoefte aan een begeleidingstraject, maar wil je wel graag weten of je huidige voedingspatroon past bij jouw lichaam en (sport)activiteiten? Wil je weten of je gezonde keuzes maakt met de juiste verhouding aan voedingsstoffen (eiwitten, koolhydraten, vezels en vetten) en voldoende vocht binnenkrijgt?  Dan kan ik je een losstaand voedingsadvies geven. Tijdens het eerste consult van 60 minuten meet ik je lengte, gewicht, lichaamsvetpercentage, visceraal vet en spiermassa. Daarnaast bespreken we je huidige eetpatroon, beweging en dagritme. Tot slot vraag ik je een aantal dagen een voedingsdagboek in te vullen.

Ik bereken jouw persoonlijke energiebehoefte en analyseer aan de hand van je ingevulde voedingsdagboek je huidige voeding. Daarna maak ik een voedingsadvies op maat. In het tweede gesprek van 45 minuten deel ik dit voedingsadvies met je en geef je ook tips hoe je kunt variëren in je dagmenu. Natuurlijk kun je na deze 2 gesprekken verder door mij gecoacht worden.

 

Vegetarisch in balans

Wil je meer plantaardige keuzes maken en minder vlees, vis en zuivel eten? Zelf eet ik al jaren zo plantaardig mogelijk. Als ervaringsdeskundige begeleid ik je graag bij het kiezen voor meer plantaardige alternatieven. De werkwijze is hetzelfde als bij het reguliere traject, alleen zal ik je specifiek advies geven over (volwaardige) plantaardige voeding, passend bij jouw wensen. Ook kan ik je een vegetarisch advies geven als losstaand voedingsadvies.